Kinderdoop(formulier): Behouden door de doop?

Wat hebben degenen die geloven in behoud door het houden van de wet en een kinderdoper (beter gezegd: babybesprenkelaar) overeen? Aan het einde van dit blog is het u hopelijk duidelijk.

De besprenkelaars van baby´s zien de besprenkeling als een teken van het verbond met Abraham. Dus als je besprenkelt ben zou je onder het verbond van Abraham vallen. En we weten allemaal: Het nageslacht van Abraham staan gelijk aan de kinderen van God.

Het is in een heel aantal reformatorische kerken zo dat als een zuigeling/baby dreigt te overlijden dat het zo snel mogelijk besprenkeld moet worden voordat hij/zij zal sterven, alsof de besprenkeling zaligmakend is…

Meerdere keren van dominee´s gehoord dat ze twijfelden of een doodgeboren kindje wel behouden was, het was immers niet besprenkeld….

Hoe bijbels is het? En waar komt het eigenlijk ten diepste op neer?

Galaten 3:7 Begrijp dan toch dat zij die uit het geloof zijn, Abrahams kinderen zijn.

Zij die geloven vallen onder de kinderen van Abraham Niet zij die als kind besprenkeld zijn!

Galaten 3:9 Daarom worden zij die uit het geloof zijn, gezegend samen met de gelovige Abraham.

Zij die geloven worden gezegend met Abraham! Niet zij die als kind besprenkeld zijn!

En ik citeer uit het ´doop´ formulier: Hoewel onze kleine kinderen dit alles niet begrijpen, mogen we hen toch niet van de doop uitsluiten. Want zonder dat zij het weten, hebben zij ook deel aan de verdoemenis in Adam en zo worden zij ook zonder het te weten in Christus weer tot genade aangenomen. Immers, wat God zegt tot Abraham, de vader van alle gelovigen, geldt ook voor ons en onze kinderen: ”Ik zal Mijn verbond oprichten tussen Mij en tussen u, en tussen uw zaad1 na u in hun geslachten, tot een eeuwig verbond, om u te zijn tot een God, en uw zaad na u” [Genesis 17:7]. 1) Zaad’ betekent hier ‘nageslacht’.

Het besprenkelen van baby´s wordt hier duidelijk aan het nageslacht van Abraham gekoppeld. Met andere woorden: Laat je baby besprenkelen en hij/zij komt er wel. Iedereen die onder het nageslacht van Abraham valt zal Gods Koninkrijk binnengaan, en even ter herhaling wanneer je onder het nageslacht van Abraham valt volgens de bijbel:

Galaten 3:29a En als u van Christus bent, dan bent u Abrahams nageslacht


Dus even de 100% tegenstelling over wanneer je onder het nageslacht van Abraham valt (en dus een kind van God/ behouden bent):

  • Kinderdoopformulier: Wanneer je besprenkeld wordt
  • Bijbel: Wanneer je van Christus bent.

Volgens het formulier van de kinderdoop vallen we dus onder het verbond met Abraham wat betekent dat we behouden zijn. Behouden door de kinderdoop, kan het nog gekker. Helaas zet het kinderdoopformulier, zonder dat men het zich bewust is, het geloof in Jezus buitenspel. 


De bijbel leert ons dat we maar één pleitgrond hebben, namelijk het bloed van Jezus. Het kinderdoopformulier heeft het besprenkelen van baby´s ook als pleitgrond en daarmee plaatsen de kinderdopers zich onder de wet (verzonnen regels/gewoontes van mensen welteverstaan). Met andere woorden, als u als babytje bent besprenkeld hoeft u zich, volgens de kinderdopers (en haar formulier), nergens meer druk om te maken, blijkbaar zit wedergeboorte inbegrepen bij de besprenkeling, hoe krom willen we het hebben.

Daarmee is de kinderdoop een verloochening van het lijden van Jezus aan het kruis. En ik kan de juiste woorden niet vinden hoe erg dat dat eigenlijk is. De kinderdoop is voor de volle 100% in strijd met de bijbel en daarmee een vijand van het ware evangelie

Reformatorisch Nederland: Wanneer worden we wakker? Wanneer gaan we zien dat het besprenkelen van baby´s puur wetticisme is? Wanneer gaan we zien dat het besprenkelen van baby´s overeenkomt met het leven onder het oude verbond? Wanneer gaan we zien dat het besprenkelen van baby´s onlosmakelijk verbonden is met ongeloof?! Wanneer gaan we is de bijbel lezen i.p.v. door mensen opgestelde formulieren?


Hoe bijbels is de besprenkeling van baby´s en zijn de zogenaamde genoemde argumenten hiervoor ook daadwerkelijk argumenten te noemen? Lees het hier: Hoe vaak wordt een baby besprenkeld in de bijbel?

 

 

4 Comments

  1. Er staat maar één zinvolle opmerking in het hele stuk: wanneer gaan we eens de Bijbel lezen in plaats van door mensen geschreven formulieren of blogs. Verder is het grote onzin. Er is niet een reformatorische kerk die leert dat een kind behouden wordt door de doop. Je bewering over de nooddoop is van toepassing op de RKK maar niet op welke protestantse kerk dan ook

    Like

    1. Natuurlijk zegt men het niet letterlijk. Maar in het doopformulier staat duidelijk dat je met de kinderdoop onder het verbond van Abraham valt. Als je onder het verbond met Abraham valt ben je gered. Dus met een omweggetje zegt het doopformulier dit zeer zeker, dat veel mensen zich er niet van bewust zijn is een ander ding.

      Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s