Gods onderwijs: Niet voor de christen!?

¨Ja, maar we leven toch in het nieuwe verbond¨? De wet is niet meer voor ons toch? Veelgehoord als het over de wet gaat, niet meer geldig toch? Vrij van de wet? Jezus zij het zelf: Ik heb de wet gedaan/vervuld, maar niet afgeschaft!

Matteüs 5:17 Denk niet dat Ik gekomen ben om de Wet of de Profeten af te schaffen; Ik ben niet gekomen om die af te schaffen, maar te vervullen.

Meestal reageer ik: ´Ah dus jij hebt je naaste niet lief?!´ Dat is is immers ook een gebod waaraan notabene de hele wet en de profeten, oftewel het eerste testament hangt. ¨Ja maar dat doe ik toch automatisch omdat ik Jezus liefheb?¨ Dat is het juiste antwoord! Uit liefde vervul je dus de geboden van God! Niet omdat het ergens met inkt staat geschreven maar omdat het vanuit je binnenste hartsverlangen komt! Dat is leven onder de wet van Christus! Leven door de Geest van God.

2 Korintiërs 3:3 Het is immers openbaar geworden dat u een brief van Christus bent, door onze bediening opgesteld, geschreven niet met inkt, maar door de Geest van de levende God, niet op stenen tafelen, maar op tafelen van vlees, van de harten.

Hoe duidelijk willen we het hebben? De wet is niet afgedaan maar er is een verandering in (benadering van) de wet! Niet meer doen omdat je weet dat het nu eenmaal een regeltje is maar omdat Gods Geest het op/in ons hart geschreven heeft, en geloof me, dan is het geen last maar een vreugde die zijn weerga niet kent!

1 Johannes 2

4 Wie zegt: Ik ken Hem, en Zijn geboden niet in acht neemt, is een leugenaar en in hem is de waarheid niet. 3 En hierdoor weten wij dat wij Hem kennen, namelijk als wij Zijn geboden in acht nemen.

Velen krijgen de kriebels wanneer ze het woordje ´wet´ of ´regels´ horen. Daar kan ik best inkomen als je de wet als een juk ziet, als het een moeten is en geen puur hartsverlangen dan kunnen we ons inderdaad net zo goed niet bezighouden met de wet. Vaak wordt de wet lijnrecht tegenover genade gesteld, dit klopt als je je gerechtvaardigd denkt te weten door de wet zoals de Galaten ten tijde van het tweede testament..

Galaten 2:16 weten dat een mens niet gerechtvaardigd wordt uit werken van de wet, maar door het geloof in Jezus Christus. En ook wij zijn in Christus Jezus gaan geloven, opdat wij gerechtvaardigd zouden worden uit het geloof van Christus en niet uit werken van de wet. Immers, uit werken van de wet wordt geen vlees gerechtvaardigd.

Als we het over ons behoud hebben hebben we maar één pleitgrond, het bloed van Jezus! Het kan niet vaak genoeg gezegd worden! Nog steeds kom ik mensen tegen die denken in een goed blaadje te kunnen komen bij God door stipt de wetjes de houden! Gelijk mee stoppen! Wetticisme betekent niets anders dan dat Jezus´ lijden aan het kruis niet helemaal genoeg was en dat wij dat aan moeten vullen door wetjes te gaan houden! 

Maar de andere kant is ook niet waar. Wedergeboren en klaar is kees! Ook dat zien we vaak. Als men echt van God houdt gaat men zich, uit liefde, bezig houden met Gods wil, dat kan niet anders.

1 Johannes 3:4 Ieder die de zonde doet, doet ook de wetteloosheid; want de zonde is de wetteloosheid.

Wetteloosheid staat gelijk aan zonde, behoeft verder geen uitleg toch?

Pas zat ik anderhalf uur trein en besloot ik om in Deuteronomium te beginnen (Dit is het vijfde boek van Mozes en een samenvatting van de eerste vier boeken). Het is werkelijk waar schitterend! God had vanaf het begin het beste met de mens voor!

Deuteronomium 4:40 En u moet Zijn verordeningen en Zijn geboden, die ik u heden gebied, alle dagen in acht nemen, opdat het u en uw kinderen na u goed gaat en opdat u uw dagen verlengt in het land dat de HEERE, uw God, u geeft, alle dagen.

Wist u dat het Hebreeuwse woord ´Thora´ vooral ´onderwijs´ of ´instructie´ betekent en dat ´wet´ een beperkte vertaling is?! Hoe geweldig en mooi is het als de Allerhoogste ons, nietige mensjes, wil onderwijzen? Dan moet Hij ons wel liefhebben toch? Stel je voor dat je als amateurvoetballert(je) een training zou krijgen van Christiano Ronaldo of Lionel Messi, iedere voetballer zou uit zijn plaat gaan van blijdschap toch?! Zo moeten en mogen we Gods onderwijs/instructie ook gaan benaderen! Als de Schepper van hemel en aarde jou en mij wat wil leren staan we toch te springen van blijdschap hoop ik?

God is van eeuwigheid af al liefde. Hij heeft met het komen van het nieuwe verbond geen gedaanteverwisseling ondergaan o.i.d. Ook al denken velen dat wel…

Laten we ten strijde trekken tegen elke vorm van wetticisme en tegen wetteloosheid! Laten we elkaar niets opleggen maar wel blijven onderwijzen over Gods instructie!  Laten we weer bezig gaan met de wijsheden van God! Laten we de ´grote´ evangelisatieopdracht in acht nemen:

Matteüs 28:19 Ga dan heen, onderwijs al de volken, hen dopend in de Naam van de Vader en van de Zoon en van de Heilige Geest, hun lerend alles wat Ik u geboden heb, in acht te nemen.

Evangeliseren: o.a. onderwijzen, dopen en leren wat Jezus gebood!

We zien het allemaal om ons heen wat de gevolgen zijn als we Gods onderwijs in de wind slaan, het wordt er op zijn zachtst gezegd niet beter op:

Matteüs 24:12 En doordat de wetteloosheid zal toenemen, zal de liefde van velen verkillen.

Bent u ´vrij van de wet?´ Is Gods onderwijs niet voor u? Zijn Gods wijsheden voor u belangrijk? Pakt u ook lukraak teksten uit de Thora en dan alleen als het u uitkomt?

 

 

 

 

5 Comments

  1. Precies ! En zo is het ! Genade gaat niet in tegen de wet van liefde , geschreven in het hart.
    Sterker! Je wordt pas gerechtvaardigd als je een doener van de wet bent.

    want niet de hoorders der wet zijn rechtvaardig bij God, maar de daders der wet zullen gerechtvaardigd worden.
    Romeinen 2:13 NBG51

    Like

    1. Inderdaad, Peter. Ik wil dader der wet zijn, niet voor behoud, want dat is onmogelijk voor de mens, maar uit dankbaarheid voor de grote genade, het kado van Yehsua en de liefde van Abba Vader. Wel jammer dat er onder christenen zo weinig dader van het vierde gebod zijn.

      Like

  2. Goed artikel Tobias! Plezierig en evenwichtig opgezet. Teksten die mij met dit onderwerp ook hebben geholpen zijn bijv. Rom. 3:31 veeleer bevestigen wij de wet (nbg-vertaling) en Gal. 5:23 tegen zodanige mensen is de wet niet (nbg-vertaling) en dat is het geval als de vrucht van de Geest in ons leven wordt geopenbaard.

    Liked by 1 persoon

  3. Shalom Tobias, AMEN!!

    Matityahu (Matheus) 7:21 Niet een iegelijk, die tot Mij zegt: Heere, Heere! zal ingaan in het Koninkrijk der hemelen, maar die daar doet den wil Mijns Vaders, Die in de hemelen is.

    En verderop…

    Matheus 28:19 ..Maakt alle volken tot Mijn discipelen …. lerende hen te onderhouden AL WAT IK U GEBODEN HEB!

    Gods zegen met jouw bediening!

    Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s