‘Gezond’ verstand versus Jezus volgen

Vele mensen begrijpen keuzes die ik maak niet. Vaak hoor ik: Ja, maar je hebt gezond verstand en je hebt toch een verantwoordelijkheid. Zo heb ik pas mijn werk opgezegd omdat ik voelde dat ik het moest doen, tegen alle adviezen van mensen om me heen in. Mijn contract liep af en ik moest op een dinsdag de knoop doorhakken. Ik wist wat ik moest doen, in mijn achterhoofd hield ik er rekening mee dat de stem verstaan van God nog niet zo makkelijk is en men er ook gemakkelijk naast kan zitten. In aanloop naar de betreffende dinsdag bad ik veelvuldig: God als ik verkeerd zit, wilt u me dat dan voor a.s. dinsdag bekendmaken? Dat gebeurde niet dus koos ik niet voor contractverlenging, geen flauw idee wat ik erna zou moeten/mogen gaan doen. Maar luisteren naar God wordt ‘beloond’. Zo kwam er wat op mijn pad waar ik het komende jaar wel even zoet mee ben. Als ik naar mijn “gezonde verstand” had geluisterd of mijn zogenaamde verantwoordelijkheid had gepakt dan was ik voor contractverlenging gegaan.

Weet u wat een gezond verstand is? Dat is met uw gezonde verstand weten dat God voorziet als je bereid bent om de touwtjes uit handen te geven

Weet u wat je verantwoordelijkheid nemen is? Dat je keuzes in handen legt van de Allerhoogste! Alleen hij weet voor 100% wat goed voor je is!

Geloven als een kind roepen we vaak! Maar volgens mij weten de meesten niet eens goed wat dat nu inhoud. Een kind vertrouwt zijn vader en volgt hem blindelings, een kind volgt wat zijn vader wil dat hij doet en als hij dat niet doet straft de vader, omdat hij van zijn kind houd. Een kind doet dit omdat hij weet: Papa weet wat het beste voor me is en hierop baseert hij de leiding in mijn leven. We kunnen Jezus niet voor de helft volgen, het is alles of niets!

Weet u overigens wie er allemaal in Hebreeën 11 genoemd worden? De geloofshelden! Wie waren dat dan?

Hebreeën 11

4 Door het geloof heeft Abel God een beter offer gebracht dan Kaïn. Daardoor kreeg hij getuigenis dat hij rechtvaardig was; dit heeft God met het oog op zijn gaven getuigd. En door dit geloof spreekt hij nog, nadat hij gestorven is.

Het geloof was wat het verschil maakte tussen het offer van Kaïn en Abel.

5 Door het geloof werd Henoch weggenomen, opdat hij de dood niet zou zien. En hij werd niet gevonden, omdat God hem weggenomen had. Vóór zijn wegneming kreeg hij namelijk het getuigenis dat hij God behaagde. 6 Zonder geloof is het echter onmogelijk God te behagen. Want wie tot God komt, moet geloven dat Hij is, en dat Hij beloont wie Hem zoeken.

Henoch zag de dood niet, waarom niet? Hij behaagde God! Hoe behaag je God dan? Door te geloven!

7 Door het geloof heeft Noach, toen hij een aanwijzing van God ontvangen had van de dingen die nog niet te zien waren, uit ontzag voor God de ark gebouwd, tot redding van zijn gezin. Daardoor heeft hij de wereld veroordeeld en is hij een erfgenaam geworden van de rechtvaardigheid die overeenkomstig het geloof is.

Iemand met een beetje gezond verstand gaat toch geen ark bouwen? En al helemaal niet op een plek waar de omgeving hartstikke droog is en het (bijna) nooit regent. 120 jaar lang hield deze geloofsheld het vol om te blijven bouwen! Het was een zaak van leven en dood! Weet u dat er veel gelovigen in zondvloed zijn omgekomen? Onder de spotters waren veel christenen, maar zij kwamen wel om door de zondvloed, dit kunt u lezen in de brieven van Petrus.

 8 Door het geloof is Abraham, toen hij geroepen werd, gehoorzaam geweest om weg te gaan naar de plaats die hij tot een erfdeel ontvangen zou. En hij is weggegaan zonder te weten waar hij komen zou.

Genesis 12:1 De HEERE nu zei tegen Abram: Gaat u uit uw land, uit uw familiekring en uit het huis van uw vader, naar het land dat Ik u wijzen zal.

Abram/Abraham kreeg te horen dat hij weg moest. Zonder te weten waar naar toe. Maar hij wist: Als dit van God is dan zorgt God voor ons. Hij besloot te gehoorzamen!

11 Door het geloof heeft ook Sara zelf kracht ontvangen om zwanger te worden en een kind te baren, ondanks haar hoge ouderdom, omdat zij Hem getrouw heeft geacht Die het beloofd had.

Door het geloof kreeg Sara een kind op hoge leeftijd!

32 En wat zal ik nog meer zeggen? Want de tijd ontbreekt mij om te vertellen over Gideon, Barak, Simson, Jefta, David en Samuel en de profeten.

Bovenstaande is duidelijk. Degenen die het meeste voor elkaar kregen in de bijbel waren mensen die hun gezond verstand gebruikten maar dat niet boven de leiding/wil van God hebben gezet. David versus Goliath, wie van de christenen zou het gevecht aan durven gaan? Persoonlijk zou ik zelf nog wel een paar keer achter mijn oren krabben.

17 Door het geloof heeft Abraham, toen hij door God op de proef gesteld werd, Izak geofferd. En hij, die de beloften ontvangen had, heeft zijn eniggeborene geofferd.

Wie is er zo gek onder ons om bereid te zijn om zijn enige kind te offeren als God dat van je vraagt? Abraham! Hoe wordt Abraham ook wel genoemd? Juist, de vader van alle gelovigen!

23 Door het geloof werd Mozes, toen hij geboren was, drie maanden lang door zijn ouders verborgen, omdat zij zagen dat het een heel bijzonder kindje was. En zij waren niet bevreesd voor het bevel van de koning. 

3 maanden lang je kind verborgen houden! Zonder bang te zijn voor koning van Egypte die alle baby’s liet vermoorden. Door het geloof zijn deze dingen mogelijk!

33 Zij hebben door het geloof koninkrijken overwonnen, gerechtigheid in praktijk gebracht, beloften verkregen, muilen van leeuwen gesloten.

Door het geloof kunnen wonderen plaatsvinden! Uiteraard kunt u een prima leven hebben als u uw beslissingen baseert op uw ‘gezonde’ verstand. Een vrijstaand huis, 2 dikke auto’s voor de deur en noem het maar op. Maar een ware gelovige heeft dat niet nodig voor zijn geluk. Een ware gelovige wordt gelukkig als hij de wil van God doet!

En als we niet weten waarom we geen wijsheid krijgen dan is dit het antwoord:

Jakobus 1:5 En als iemand van u in wijsheid tekortschiet, laat hij die dan vragen aan God, Die aan ieder overvloedig geeft en geen verwijten maakt, en ze zal hem gegeven worden. 7 Want zo iemand moet niet denken dat hij iets ontvangen zal van de Heere. 6 Maar laat hij er in geloof om vragen en daarbij niet twijfelen. Immers, wie twijfelt, lijkt op een golf van de zee, die door de wind voortgestuwd en op- en neergeworpen wordt. 8 Hij is een dubbelhartig man, onstandvastig in al zijn wegen.

Persoonlijk vind ik dit één van de moeilijkste dingen. Bidden in geloof, zonder een greintje twijfel erbij. En dan presteer ik het wel is om te klagen dat er dingen mislopen. Alsof dat de schuld van God is. Jezus vraagt geen 10, 50 of 90 procent overgave. Jezus wil je voor de volle 100 procen! Geef je helemaal over aan Hem en zult er geen seconde spijt van krijgen!

Redeneren = Je reden(verstand) eren

8 Comments

  1. Hoi Tobias het blijft natuurlijk je eigen keuze en kan ik niet oordelen of het wel of niet van God is. Wat ik je wel wil vragen is of je ook advies hebt gevraagd aan je voorganger? In de Bijbel staat namelijk dat de leiders van een gemeente waken over je ziel. God werkt vaak door mensen dus wil advies van mensen niet betekenen dat iets niet van God is. Misschien heb je het wel gedaan maar ik vroeg het me gewoon af 😉 groetjes Leo

    Like

    1. Dag Leo,
      Bedankt voor je reactie.
      Heb het inderdaad ook met onze voorganger over gehad, hij gaf overigens een ander advies dan alle anderen
      Maar heb het niet gedaan om Hebreeën 13 hoor, dat moet ik er dan wel bijzeggen.

      Like

          1. Ik denk dat het voor elke beslissing van toepassing is 😉
            valstrik van de duivel van John Bevere is een goede aanrader om te lezen. Dit gaat hier ook over.

            Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s